Żywienie dzieci, jadłospisy


[pobierz] 0.1 MB 02-06
[pobierz] 0.1 MB maj-23-05-2014-signed
[pobierz] 0.1 MB maj-12-16

Prawidłowe żywienie dziecka w okresie przedszkolnym to jeden z najważniejszych czynników gwarantujący zdrowie oraz prawidłowy rozwój fizyczny i umysłowy.

 

Nasza kuchnia

W naszej przedszkolnej kuchni, która spełnia wysokie wymagania HACCP, przygotowujemy domowe posiłki, które zawierają wszystkie wartości odżywcze. Od lat korzystamy z produktów od sprawdzonych dostawców.

Panie kucharki same przygotowują domowe pierogi, racuchy, naleśniki, wykonują świeże surówki i sałatki owocowe z najwyższej jakości produktów. Każdego dnia dzieci jedzą cztery smaczne posiłki: śniadanie, II śniadanie, obiad i podwieczorek. Stanowią one ¾ dziennego zapotrzebowania dziecka w wieku przedszkolnym na białko, tłuszcze, węglowodany i witaminy (zgodnie z normami Instytutu Żywienia i Żywności oraz Instytutu Matki i Dziecka).Nie zmuszamy dzieci do jedzenia, ale zachęcamy je aby spróbowały posiłku. Panie kucharki dokładają wszelkich starań, aby posiłki wyglądały estetycznie i kolorowo, tak aby przyciągały wzrok i pobudzały apetyt.

Pani intendentka dba o to, aby posiłki były urozmaicone i odpowiednio dobrane pod względem odżywczym. Dzieci mają nieograniczony dostęp do wody, którą zamawiamy w firmie Nestle Dar Natury.

Nasze przedszkole dba o dzieci alergiczne, które są na diecie. Mamy doświadczenie w żywieniu dzieci na diecie bezmlecznej i bezglutenowej. Umożliwiamy dzieciom alergicznym normalne funkcjonowanie w przedszkolu. 

 

Od nowego roku raz w tygodniu na drugie śniadanie dzieci otrzymują szklankę soku, samodzielnie przygotowanego w przedszkolu. Mamy wysokiej jakości sokowirówkę, któr.ą przygotowujemy głównie soki owocowo- warzywne.  Sok nie jest rozcieńczany ani dosładzany i zawiera drobinki miąższu. Dzieci bardzo chętnie piją sok z marchewki i jabłka.

Dieta przedszkolaka

Podstawę diety dziecka przedszkolnego powinny stanowić produkty zbożowe, które są źródłem węglowodanów złożonych, witamin z grupy B, składników mineralnych oraz błonnika pokarmowego. W diecie naszych przedszkolaków są produkty zbożowe pełnoziarniste (pieczywo razowe, kasze, płatki zbożowe, makaron graham). Dzieci codziennie spożywają warzywa i owoce, które dostarczają różnych witamin i składników mineralnych oraz naturalnych przeciwutleniaczy i błonnika pokarmowego.
W codziennej diecie jest mleko i produkty mleczne takie jak jogurt, mleko acidofilne, sery twarogowe (białe, homogenizowane), sery podpuszczkowe (żółte, topione). Produkty z tej grupy są najlepszym źródłem wapnia niezbędnego do prawidłowego rozwoju kości i zębów. Produkty mleczne dostarczają również białka, tłuszczu oraz witamin (A, D, witaminę B2).
W całodziennej diecie dziecka uwzględniamy produkty z grupy mięso, ryby, jaja, nasiona roślin strączkowych. Dostarczają one dziecku pełnowartościowego białka, witamin z grupy B, witaminy A, D, E, K (jaja), żelaza, cynku oraz jodu (ryby). Przygotowujemy posiłki z chudego, wysokogatunkowego mięsa, podajemy wysokiej jakości wędliny, przygotowujemy kotlety rybne z ryb morskich, które są źródłem niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Nasze dzieci jedzą również dania z nasion roślin strączkowych, które dostarczają białka, witamin i składników mineralnych oraz zawierają błonnik pokarmowy usprawniający pracę jelit.
Codzienna dieta dziecka zawiera też tłuszcz, ale o właściwej jakości i w ilości odpowiedniej do wieku. W diecie przedszkolaka uwzględniamy tłuszcze zwierzęce i roślinne. Do smarowania pieczywa używamy masło o wysokiej jakości, do smażenia i jako dodatek do potraw stosujemy oleje roślinne i oliwę.
W ciągu dnia dzieci mają nieograniczony dostęp do wody, do podwieczorków i śniadań podajemy herbatki owocowe, kakao, kawę zbożową oraz słabą herbatę i soki owocowe. Do obiadu podajemy dzieciom kompoty przygotowywane ze świeżych owoców lub mrożonek owocowych.
W menu przedszkolnym staramy się ograniczać sól i cukier.
Dzieci w wieku przedszkolnym powinny spożywać 4-5 posiłków dziennie (posiłki główne: śniadanie, obiad, kolacja oraz posiłki uzupełniające: drugie śniadanie i podwieczorek) co 3-4 godziny. Regularne jedzenie normuje przemianę materii i pozwala na utrzymanie poziomu glukozy we krwi na właściwym poziomie, a to z kolei sprzyja dobrej formie i samopoczuciu dziecka w ciągu dnia