Grupa II


Uśmiech dziecka to największa nagroda
Uśmiech dziecka to największa nagroda

 

Jak rozwijać u dzieci sprawność manualną?
Sprawność manualna jest czynnikiem decydującym o zdolności dziecka do sprawnego wykonywania czynności wymagających precyzji oraz wszelkich prac ręcznych.
Rozwój sprawności manualnej jest niezbędny również w procesie nauki pisania.
O obniżonej sprawności manualnej u dzieci mogą świadczyć:
- brak precyzji i wolne tempo tzw. ruchów drobnych dłoni i palców
- zwolnienie lub przyśpieszenie tempa działania (szybko i niestarannie, byle „mieć już z głowy”)
- niewłaściwe trzymanie narzędzia pisarskiego- ołówka, kredki
- nieumiejętność malowania w obrębie konturu
- rysunki niezbyt estetycznie wykonane i ubogie w szczegóły
- nieumiejętność cięcia nożyczkami po linii prostej
- trudności z zapięciem guzików, zawiązaniem sznurowadeł itp.

 

Ćwiczenia rozwijające sprawność manualną:
- wyrabianie ciasta z mąki i wody
- malowanie farbami dużych powierzchni ruchami poziomymi i pionowymi z zachowaniem kierunku lewa-prawa i góra-dół
- zbieranie i sortowanie małych guzików, korali, pestek, owoców jarzębiny-prawą i lewą ręką
- nawlekanie koralików na sznurek
- nakręcanie zabawek ze sprężyną
- sznurowanie butów
- zapinanie guzików
- gra w bierki, pchełki, domino
- przypinanie bielizny spinaczami
- zabawa drobnymi klockami, np. LEGO
- układanie puzzli
- lepienie z plasteliny, modeliny, masy solnej, papierowej, gliny
- wydzieranie, wyklejanie
- zaginanie papieru, np. harmonijki, origami
- nawijanie nitki na szpulkę, wełny na kłębek
- łączenie punktów narysowanych na kartce
- obrysowywanie szablonów
- stemplowanie
- wycinanie różnych kształtów po linii
- ugniatanie kuleczek z waty
- rysowanie palcem po rozsypanej mące, kaszy
Zaproponowane zabawy można wykonywać codziennie. To od nas zależy jak często będziemy organizowali je dziecku. Im więcej takich zabaw zaproponujemy dzieciom , tym lepiej przygotujemy je nauki pisania.

 

LINKI DO STRON EDUKACYJNYCH DLA DZIECI
http://www.domowyprzedszkolak.pl/
http://www.opiekun.pl/strony-dla-dzieci.php
http://matzoo.pl

 

Agnieszka Piórkowska

 

Mamo, tato! Nudzę się…
Pogoda coraz bardziej zachęca do wycieczek i przebywania na świeżym powietrzu, a pandemia zmusza nas do zostania w domu. Jeśli to tylko możliwe warto wybrać się na spacer do lasu, jeśli dysponujecie własnym podwórkiem warto tam zorganizować czas, np. włączając dzieci do prac porządkowych w ogródku. Szczególnie gorąco zachęcam jednak do aktywnej obserwacji zmian zachodzących w przyrodzie. Otwórzcie okno i wsłuchajcie się w śpiew ptaków, przy ich rozpoznawaniu mogą pomóc nagrania zamieszczone tu https://www.glosy-ptakow.pl/ Przy okazji będziecie mogli dokładniej przyjrzeć się ich wyglądowi. A później trochę wyobraźni, drobne wsparcie rodziców i tworzymy… np. magnesy na lodówkę. Pani Ewa Wojtan autorka bloga Moje Dzieci Kreatywnie zaproponowała ptaki z gliny samoutwardzalnej
Zamiast gliny mogą one powstać z masy solnej. Do jej stworzenia z pewnością wszystkie składniki macie w domu;)
Przepis na masę solną:
1 szklanka mąki
½ szklanki mąki ziemniaczanej
1 szklanki soli
½ szklanki wody
2 łyżki oleju
Zagnieść i tworzyć;)
Z dziećmi w każdym wieku warto ćwiczyć pamięć, koncentrację i spostrzegawczość, pomysły na zabawy z dziećmi w różnym wieku znajdziecie tu
Dla odpoczynku, (ale nadal w klimacie tropicieli przyrody) proponuję obejrzenie krótkiego filmiku o przygodach ciekawego świata żubra Pompika i jego siostry Polinki (bohaterów cyklu uroczych i mocno edukacyjnych książeczek doktora nauk przyrodniczych Tomasza Samojlika o żubrze Pompiku), którzy próbują dowiedzieć się jak pachnie wiosna? Poszukajcie z dziecmi tego filmiku.
A ponieważ śpiewanie jest dobre na wszystko posłuchajcie i zaśpiewajcie piosenkę o wiosennej poleczce lub o tęczy


Która wam się bardziej podoba?

 

Martyna Wójcik