Grupa II


MAMO, TATO NUDZĘ SIĘ

Nuda dla rodziców jest zjawiskiem negatywnym. Tymczasem u dzieci jest zupełnie odwrotnie. Nudzenie się daje dziecku możliwość zdecydowania o tym, co będzie robić. Sprawia, że podejmuje ono samodzielne działania, a to jest bardzo ważne w jego rozwoju. Nuda jest kreatywna. Pobudza do aktywności, do szukania sposobów na spędzenie czasu. Podczas takiej zabawy z nudą z pewnością dziecko nie jeden raz nas zadziwi swoją kreatywnością wymyślając nowe zabawy albo budując tajną kryjówkę pod stołem. Nuda to doskonałe źródło poznawania siebie.
Często dziecko nudzące się jest bardzo sprawne fizycznie. Skacze na piłce, wykonuje fikołki czyli wykonuje, zdaniem dorosłych, wiele niepotrzebnych wygibasów. A ono właśnie w ten sposób się rozwija. Nabywa podstawowych informacji o sobie samym, dla nas tak oczywistych, że aż nieprawdopodobne wydaje się nam, że trzeba ich się nauczyć. Zwiększa samoświadomość swego ciała.
Nuda porządkuje świat dziecku. Kiedy dziecko do znudzenia buduje z klocków ten sam garaż czy monotonnie odbija piłkę od ściany, to znaczy, że właśnie w ten sposób porządkuje świat. Powtarzalność pozwala na poukładanie sobie codziennych sytuacji i emocji.
Dzieci nudzące się lepiej radzą sobie ze stresem, gdyż nie są stawiane w sytuacji ciągłego napięcia, biegania między jednym zajęciem a drugim. W przypadku dużej ilości bodźców dostarczanych dzieciom przez otaczający świat muszą one mieć chwilę na złapanie oddechu, na wyciszenie się oraz dostrzeżenie także siebie samego w tej gonitwie.
Oczywiście nie każda nuda jest dobra. Kiedy dziecko jest apatyczne, senne i jego nudzenie się już nas niepokoi, to warto przyjrzeć się takiej nudzie. Nuda może być sposobem zwrócenia na siebie uwagi. Dziecko potrzebuje kontaktu ze swoimi rodzicami, którzy się nim zajmują, pobawią się z nim.
Może więc warto pozwolić dzieciom na chwilę nudy lub zainteresować je poniższymi stronami?
https://www.wierszedladzieci.pl
Edukacyjne zabawy, bajki, wiersze multimedialne przeznaczone dla dzieci w wieku przedszkolnym.
http://www.ewa.bicom.pl/dzieci/index.htm
Duży zbiór wierszy dla dzieci, w tym klasyka takich autorów jak np. Jan Brzechwa.
https://www.domowyprzedszkolak.pl
Są tam gry dla dzieci, kolorowanki i zabawy. Przedszkolaki mogą poznawać literki, liczby, angielski i śpiewać piosenki. Czas spędzony przed komputerem mierzy zegar Bimbam, który dzwoni, jeśli zabawa trwa zbyt długo.
https://ciufcia.pl
Zawiera ponad 130 zabaw zaprojektowanych przez psychologów
https://sieciaki.pl
Sieciaki to witryna stworzona przez Fundację Dzieci Niczyje. Na stronie dzieci poznają wirtualne postacie - Sieciaki, które przez zabawę uczą pociechy bezpiecznie korzystać z Internetu.

 

Opracowała Agnieszka Piórkowska

W zeszłym tygodniu świętowaliśmy Dzień Ziemi 
W jego obchody aktywnie włączyły się przedszkolaki z grupy Misie, które od poniedziałku zgłębiały wiedzę na temat naszej planety Ziemi🌍
Rozpoczęliśmy od ustalenia jej miejsce w kosmosie. Przy tej okazji poznaliśmy inne planety Układu Słonecznego oraz wyruszyliśmy w podróż dookoła Ziemi.

Zapoznaliśmy się z wyglądem naszej błękitnej planety i namalowaliśmy ją z wykorzystaniem rosnących farb. Wykonaliśmy również eksperymenty na temat tego jak powstaje powietrze.

Wykonaliśmy plakaty oraz układaliśmy puzzle. Dowiedzieliśmy się również jak segregować śmieci i dlaczego to takie ważne dla Ziemi. Włączyliśmy się również w akcję sadzenia drzew.

Ćwiczyliśmy również umiejętność klasyfikowania

 

http://jalbum.net/en/browse/user/album/1976661

Uśmiech dziecka to największa nagroda
Uśmiech dziecka to największa nagroda

 

Jak rozwijać u dzieci sprawność manualną?
Sprawność manualna jest czynnikiem decydującym o zdolności dziecka do sprawnego wykonywania czynności wymagających precyzji oraz wszelkich prac ręcznych.
Rozwój sprawności manualnej jest niezbędny również w procesie nauki pisania.
O obniżonej sprawności manualnej u dzieci mogą świadczyć:
- brak precyzji i wolne tempo tzw. ruchów drobnych dłoni i palców
- zwolnienie lub przyśpieszenie tempa działania (szybko i niestarannie, byle „mieć już z głowy”)
- niewłaściwe trzymanie narzędzia pisarskiego- ołówka, kredki
- nieumiejętność malowania w obrębie konturu
- rysunki niezbyt estetycznie wykonane i ubogie w szczegóły
- nieumiejętność cięcia nożyczkami po linii prostej
- trudności z zapięciem guzików, zawiązaniem sznurowadeł itp.

 

Ćwiczenia rozwijające sprawność manualną:
- wyrabianie ciasta z mąki i wody
- malowanie farbami dużych powierzchni ruchami poziomymi i pionowymi z zachowaniem kierunku lewa-prawa i góra-dół
- zbieranie i sortowanie małych guzików, korali, pestek, owoców jarzębiny-prawą i lewą ręką
- nawlekanie koralików na sznurek
- nakręcanie zabawek ze sprężyną
- sznurowanie butów
- zapinanie guzików
- gra w bierki, pchełki, domino
- przypinanie bielizny spinaczami
- zabawa drobnymi klockami, np. LEGO
- układanie puzzli
- lepienie z plasteliny, modeliny, masy solnej, papierowej, gliny
- wydzieranie, wyklejanie
- zaginanie papieru, np. harmonijki, origami
- nawijanie nitki na szpulkę, wełny na kłębek
- łączenie punktów narysowanych na kartce
- obrysowywanie szablonów
- stemplowanie
- wycinanie różnych kształtów po linii
- ugniatanie kuleczek z waty
- rysowanie palcem po rozsypanej mące, kaszy
Zaproponowane zabawy można wykonywać codziennie. To od nas zależy jak często będziemy organizowali je dziecku. Im więcej takich zabaw zaproponujemy dzieciom , tym lepiej przygotujemy je nauki pisania.

 

LINKI DO STRON EDUKACYJNYCH DLA DZIECI
http://www.domowyprzedszkolak.pl/
http://www.opiekun.pl/strony-dla-dzieci.php
http://matzoo.pl

 

Agnieszka Piórkowska

 

Mamo, tato! Nudzę się…
Pogoda coraz bardziej zachęca do wycieczek i przebywania na świeżym powietrzu, a pandemia zmusza nas do zostania w domu. Jeśli to tylko możliwe warto wybrać się na spacer do lasu, jeśli dysponujecie własnym podwórkiem warto tam zorganizować czas, np. włączając dzieci do prac porządkowych w ogródku. Szczególnie gorąco zachęcam jednak do aktywnej obserwacji zmian zachodzących w przyrodzie. Otwórzcie okno i wsłuchajcie się w śpiew ptaków, przy ich rozpoznawaniu mogą pomóc nagrania zamieszczone tu https://www.glosy-ptakow.pl/ Przy okazji będziecie mogli dokładniej przyjrzeć się ich wyglądowi. A później trochę wyobraźni, drobne wsparcie rodziców i tworzymy… np. magnesy na lodówkę. Pani Ewa Wojtan autorka bloga Moje Dzieci Kreatywnie zaproponowała ptaki z gliny samoutwardzalnej
Zamiast gliny mogą one powstać z masy solnej. Do jej stworzenia z pewnością wszystkie składniki macie w domu;)
Przepis na masę solną:
1 szklanka mąki
½ szklanki mąki ziemniaczanej
1 szklanki soli
½ szklanki wody
2 łyżki oleju
Zagnieść i tworzyć;)
Z dziećmi w każdym wieku warto ćwiczyć pamięć, koncentrację i spostrzegawczość, pomysły na zabawy z dziećmi w różnym wieku znajdziecie tu
Dla odpoczynku, (ale nadal w klimacie tropicieli przyrody) proponuję obejrzenie krótkiego filmiku o przygodach ciekawego świata żubra Pompika i jego siostry Polinki (bohaterów cyklu uroczych i mocno edukacyjnych książeczek doktora nauk przyrodniczych Tomasza Samojlika o żubrze Pompiku), którzy próbują dowiedzieć się jak pachnie wiosna? Poszukajcie z dziecmi tego filmiku.
A ponieważ śpiewanie jest dobre na wszystko posłuchajcie i zaśpiewajcie piosenkę o wiosennej poleczce lub o tęczy


Która wam się bardziej podoba?

 

Martyna Wójcik

Słuchowiska dla dzieci
Czytanie dziecku to świetny sposób na zapewnienie mu rozwijającej rozrywki. Nie zawsze jednak rodzice mają czas, ochotę albo siłę do tego, aby codziennie wieczorem usiąść oraz przeczytać cieniutką książeczkę. W tym przypadku ciekawym rozwiązaniem jest puszczenie dziecku słuchowiska.
Poznanie bajek ze słuchowiska z pewnością jest niezapomnianą przygodą dla dziecka, zapewniającą mu nie tylko przyjemność, ale także rozwijającą jego zdolność zapamiętywania oraz utrzymania koncentracji. W słuchowiskach dziecko nie może skorzystać z podpowiedzi, jakimi są obrazki. Każdą sytuację będzie zmuszone wyobrazić sobie samodzielnie.
Dla dzieci świetnie sprawdzają się słuchowiska bajek, które już wcześniej poznały, jak Czerwony Kapturek czy Pinokio. Na rozwój wyobraźni mogą pozytywnie wpływać także bajki nieznane, pochodzące z różnych stron świata, jak i wiersze dziecięcych poetów.
Słuchowisko dla dzieci to sposób na nową, niecodzienną rozrywkę oraz aktualną sytuację rodzinną. Słuchowiska angażują dzieci do zabawy, pobudzają jego kreatywność i ciekawość świata, jednocześnie dbając o jego wyobraźnię.
W każdy czwartek o godz. 19.00 w Polskim Radio Dzieciom można wysłuchać słuchowiska „Przygody Przyjaciół”. Przywitają tam dzieci :Filip, Leopold, Michaś, Adaś, Zyzia i wielu innych bajkowych postaci.
Polecam także stronę internetową http://www.bajkowisko.pl/posluchaj-za-darmo/ na której można za darmo wysłuchać trzech słuchowisk. Bez opłat możesz też słuchać Bajkowiska.pl na ich kanale You Tube.
A może ktoś z Państwa zainteresuje się bajkami „pomagajkami”? Są to bajki terapeutyczne, które pomagają dziecku w przezwyciężaniu lęków oraz w radzeniu sobie w różnych sytuacjach. Wiele przeżyć, które dla maluchów są trudne, rodzicom mogą wydać się błahe. Bajki terapeutyczne przychodzą z pomocą również opiekunom, którzy chcieliby przepracować z dzieckiem określone tematy, a nie wiedzą, w jaki sposób to zrobić. To nie są zwykłe bajki, lecz „bajki, które leczą”.
Klikając w podany poniżej link znajdziecie Państwo propozycje różnych bajek, które mogą pomóc dzieciom w przezwyciężeniu jego problemów.
https://bajki-zasypianki.pl/bajki-pomagajki/


Opracowała: Agnieszka Piórkowska