Grupa III


 

 KODOWANIE W PRZEDSZKOLU I W DOMU


Nasz świat jest pełen kodów, wszyscy z nich korzystamy np. litery zaliczamy do kodów językowych, cyfry to kody liczbowe a nuty kodują dźwięki. Na matach w przedszkolu do kodowania wykorzystujemy krążki o tematyce humanistycznej i matematyczne, kolorowe plastikowe kubeczki. Kody odnajdziemy w każdym rodzaju aktywności dziecięcej. Podczas spacerów z dziećmi ulicami naszego miasta nauczyciel wskazuje dzieciom kody bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym np. pasy biało- czarne (popularna zebra), ponoszenie ręki wtedy gdy przechodzimy przez przejście oraz sygnalizator świetlny tzn. czerwony kod- stop, zielony kod- idź.
Nauczyciele wykorzystują kodowanie do zajęć i zabaw w sali np. :
• zabawy z ilustracjami - dzieci układają ciąg logiczny
• Zabawy z kostką – odpowiednia ilość oczek przypisana jest do konkretnego działania.
• Zabaw matematycznych- posługiwanie się figurami liczbowymi w zakresie do 10 dla oznaczenia ilości elementów, posługiwanie się cyframi do określania ilości i kolejności elementów.
• Segregowanie, klasyfikowanie, porządkowanie według kodu- cech koloru, wielkości, kształtu, grubości.
• Orientacji w przestrzeni- wejdź pod stolik, połóż książki na biurko, stań za krzesłem, weź przed siebie misia, połóż samochód obok stolika.


Gry planszowe są nieodzownym elementem kodowania, są to konkretne oznakowania pól: start i meta lub wyzwań, na których postawiony pionek wymaga od gracza wykonania określonej czynności.

W naszym przedszkolu  wykorzystywana jest również mata do kodowania na której są kolorowe koła i krata, kolorowe kubeczki, krążki ze strzałkami. W działaniach przedszkolaków widzimy nieograniczone źródło radości i kreatywności. Dzieci ustawiają kubeczki samodzielnie lub w grupach za pomocą kodu zaproponowanego przez nauczyciela lub dziecko. Tworzą z kubeczków sekwencje rytmiczne (sekwencje rytmiczne można tworzyć też za pomocą kolorowych spinaczy do bielizny, klocków, kolorowych guzików itp.). Dzieci budują wieżę zgodnie z kodem płaskim podanym przez nauczyciela lub narysowanym na kartce. Strzałki dzieci wykorzystują do zadania na kratownicy, aby osiągnąć określony cel np. prowadzą zabawkę do domu. Na placu przedszkolnym dzieci szukają schowanej rzeczy przez nauczyciela, ich zadaniem jest podążanie za strzałkami, by trafić do celu. Możemy bawić się podajća polecenia:" dwa kroki do przodu, jeden krok w prawo, trzy kroki do tyłu" itp.

Kodowanie to świetna zabawa dla dzieci w wieku przedszkolnym jak i szkolnym. Poprzez działanie rozwijane są różne formy aktywności. W okresie przedszkolnym ważne są wszystkie działania w formie zabawy, które  mają wpływ na rozwój poznawczy, społeczny, emocjonalny, na umiejętności językowe i matematyczne oraz takie sprawności dziecka jak koncentracja, pamięć oraz myślenie.

Zabawy z kodowaniem są bardzo ciekawe dla dziecka, rozwijają myslenie logiczne  i wpływają na wszystkie sfery rozwoju.

 

Załącznik do zabaw z kodowaniem w formacie WORD jest dostępny w zakładce Do pobrania.

 

Linki do zabaw – Kodowanie i matematyka

https://naukaizabawa.squla.pl/demo/przedszkole/misje/bede-liczyc/cwiczymy-pamiec-i-koncentracje/2765-rozpoznaje-roznice/9089-sbuh-poziom-1

 

 

Poznajemy cyferki do 10:
https://www.matzoo.pl/zerowka/ile-przedmiotow_50_353

 

 

Programowanie blokowe za pomocą obrazków:
https://studio.code.org/s/course1/stage/3/puzzle/1

 

 

Opracowanie: Lidia Jakubik- Mystkowska, Iwona Zdanowska

 

 

.