Grupa V


Temartyką zdrowotną zajmowaliśmy się w tygodniu 11-15.05.2020. podczas zdalnego nauczania. Co należy zrobić aby być zdrowym? Właściwa dieta - dużo warzyw i owoców, mało fastfoodów, odpowiednia dawka ruchu,  odpowiednia higiena osobista.... i na pewno będziemy zdrowsi. Projektowaliśmy ręczniki, zdrowo kucharzyliśmy. Ale również ćwiczyliśmy pisanie literek i rozwiązywaliśmy zadania matematyczne. Trzeba dbać o każdy aspekt swojego zdrowia i życia.   I oczywiście rozwijanie zainteresowań, nauka nowych rzeczy jak majsterkowanie z rodzicami, przegląd rowerów, malowanie..... tak oto miło spędzamy czas.

http://jalbum.net/en/browse/user/album/1978838

W tygodniu 4-8 maja 2020  dzieci z grupy V zwiedzały wiejskie podwórko - dowiedziały się jakie zwierzęta tam można poznać, co jedzą, jak wyglądają dorosłe osobniki a jak ich potomstwo, jak nazywają się miejsca, w których mieszkają. Dzieci wiedzą jakie korzyści płyną dla człowieka z hodowli wybranych zwierząt. Poznaliśmy zawód rolnika i pszczelarza - wiemy już, że jest to trudna ale dająca dużą satysfakcję praca. Potrafimy rozpoznać produkty spożywcze, które pochodzą od zwierząt. Nie zapomnięliśmy również o dawce ruchu, matemamatyki i języka angielskiego - umiemy już nazwać po angielsku niektóre zwierzęta.

http://jalbum.net/en/browse/user/album/1978062

Ubiegły tydzień - 27.04.2020. - 30.04.2020.dzieciom z grupy V "PROMYCZKI" upłynął w klimacie patriotycznym - kształtowano i rozwijano postawę patriotyczną, poszanoweanie do symboli narodowych, szacunek do barw biało-czerwonych. Nasze przedszkolaki wiedzą doskonale, że każdy człowiek niezależnie od wieku powinien być dumny z faktu, że jest Polką i Polakiem. Dzieci poprzez zapoznanie się z legendą wiedzą jak powstało Państwo Polskie, wiedzą jakie są trzy najważniejsze symbole narodowe, jakie są ciekawe zabytki i miejsca godne odpwedzenia w naszym kraju, z którymi zapoznały się podczas wirtualnych wycieczek. Ale nie samą nauką człowiek żyje - więc był również czas na rozwijanie swoich zainteresowań, pasji- jak np. kucharzenie, projektowanie mody męskiej.....

 

http://jalbum.net/en/browse/user/album/1977412

Ziemia –nasza planeta to cykl zajęć z ubiegłego tygodnia. Bardzo nas zainteresował, dowiedzieliśmy się dużo ciekawych rzeczy. Utrwaliliśmy sobie segregację śmieci, wiemy że wszyscy ludzie mieszkający na naszej planecie muszą o nią dbać, żeby służyła nam jak najdłużej. Więc sadźmy drzewa i kwiaty, nie zanieczyszczajmy rzek, lasów a na pewno długo będziemy cieszyli się jej urokiem.

 

Wykonaliśmy również ukulele, piekliśmy smakowite bułeczki, bawliliśmy się w ogrodzie, troszkę pisaliśmy, liczyliśmy, nie zapomnieliśmy o szlifowniu języka angielskiego, jednym słowem nuda nas nie dopadła :-)

 

http://jalbum.net/en/browse/user/album/1976659

Świat widziany w jednym kolorze - jak to by było? Dzieci podjęły próbę sprostania tej wizji. A co widzę za moim oknem? jak wyglądają drzewa? - Promyczki plastycznie interpretowały swoje widoki. Ciekawe czy ufoludki są na świecie? gdyby były to pewnie by wyglądały włąśńie tak jak wyobrwżają sobie dzieci, które podzieliły się z nami zdjęciami wykonanymi przez siebie ufoludkami. A może troszkę poeksperymentujemy - któa świeczka zgaśnie, a która będzie się paliła? - tego doświadczały dzieci oczywiście pod czujnym okiem rodziców. Zabawy ruchowo-sportowe z gazetami, rozwiązywanie krzyżówek, pelienie z plasteliny i wiele różnych twórczych działań podejmowały Promyczki w ubiegłym tygodniu kwarantanny.

 

http://jalbum.net/en/browse/user/album/1975791

Czas przedświąteczny w tym nietypowym tygodniu dzieciom z grupy "PROMYCZKI"  miął bardzo pomysłowo i pracowicie.Pisanki małe i duże, stroiki wielkanocne, inne ozdoby świąteczne - wszystko kolorowe, z inwencją twórczą. Fakt, że siedzimy w domu nie jest żadną przeszkodą, a wręcz przeciwnie - czasu troszkę więcej, więc nie trzeba się spieszyć, można zaprojektować, przemyśleć pomysł i wykonać, a efekty są fantastyczne.

 

http://jalbum.net/en/browse/user/album/1975386

 

 

Pierwsze dni zdalnego nauczania dla PROMYCZKÓW nie były wcale nudne. Najpierw plastycznie przedstawiały swoje wyobrażenie pani Wiosny - każdy tęsknił za nią, chociaż w obecnym czasie nie można się nią cieszyć tak, jakby tego się chciało. Dzieci zakładały zielone ogródki, aby w domu było miło i aby można było obserwować wzrost roślin. W domach dzieci  pachnie teraz rzeżuchą, szczypiorkiem i fasolą. Tematyka dbania o środowisko też nie była im obca - dzieci zstanawiały się dlaczego rzeki są brudne, jak człowiek może dbać o czystość rzek, przedstawiały swoje marzenia związane z czystymi rzekami. Przeprwadzały w domowym laboratorium doświadczenia związane z rozpuszczalnością różnych substancji w wodzie oraz samodzielnie próbowały oczyszczać wodę.

 

http://jalbum.net/en/browse/user/album/1974739

Każda pociecha jest wyjątkowa
Każda pociecha jest wyjątkowa

EKSPERYMENTOWANIE

Nie ma to jak nauka przez zabawę. Poznawanie świata przyrody – chemiczno-fizycznego wcale nie musi być straszne i nudne jak nam dorosłym się wydaje, to jak nasze doświadczenia z czasów szkolnych. Obecna sytuacja sprzyja wspólnemu spędzaniu czasu wszystkich domowników, dlaczego więc nie wykorzystać go wspólne przez odkrywanie zagadek przyrodniczych. Nie tylko dzieci będą się przy tym dobrze bawić, ale również my dorośli wspólnie z naszymi pociechami odkryjemy niejedną fantastyczną tajemnicę.
Potrzebne produkty zapewne będziemy posiadać w domy, potrzebujemy tylko odrobinę dobrych chęci, szczyptę poczucia humoru i garść cierpliwości i jesteśmy gotowi aby działać:


1. eksperyment “Chemiczne jojo”
potrzebujemy: Sodę, ocet, olej, barwnik, dzbanek i pipetkę lub strzykawkę
https://mojedziecikreatywnie.pl/?s=chemiczne+jojo

 

2. eksperyment „Wędrująca woda”
potrzebujemy: szklanki, ręcznik papierowy, barwniki spożywcze (farby), woda
https://mojedziecikreatywnie.pl/?s=w%C4%99druj%C4%85ca+woda

 

3. eksperyment „Balon, który nie pęka”
potrzebujemy: balon, patyczek od szaszłyków, woda
https://mojedziecikreatywnie.pl/2018/04/zabawy-z-balonami-10-pomyslow-dla-dzieci/

 

4. eksperyment „dmuchamy balon bez dotykania ustami”
potrzebujemy: balon, sodę oczyszczoną, ocet, butelkę
https://mojedziecikreatywnie.pl/2013/10/balonowy-eksperymen/

 

5. eksperyment „Obrazek na mleku”
potrzebujemy: mleko, barwniki, płyn do mycia naczyń, patyczki do czyszczenia, zakraplacz lub łyżeczki, duży talerz
https://www.youtube.com/watch?time_continue=3&v=-9ceoyP3ITs&feature=emb_logo
https://mojedziecikreatywnie.pl/2015/05/eksperymenty-z-dziecmi/

 

6. eksperyment „Gasimy świeczkę bez dmuchania”
potrzebujemy: świeczkę do podgrzewacza, talerz, wysokie naczynie
https://mojedziecikreatywnie.pl/2013/10/eksperyment-swieczkowy/

 

podpowiedzi krok po kroku znajdą Państwo na stronie mojedziecikreatywnie.pl

 

Elżbieta Stachólska
Karolina Szczepańska

 

 

.

 

 

Czy DOTYK jest potrzebny?


„Czy to nie dziwne, że zmysł dotyku, tak nieskończenie mniej ceniony przez ludzi od wzroku, staje się w krytycznych momentach naszym głównym, jeżeli nie jedynym, kluczem do rzeczywistości…” Vladimir Nabokov

 

Dotyk jest to zmysł, który wykształca się u człowieka już w ósmym tygodniu życia płodowego, jest to najlepiej rozwinięty zmysł u niemowląt – za jego pośrednictwem odbierają 80 % bodźców z otoczenia, za pomocą dotyku poznają świat. Dzieci w każdym wieku (ale dorośli raczej też) uwielbiają być głaskane, tulone czy dotykane. Dzieci które mają zaspokojoną potrzebę dotyku są radośniejsze, pogodniejsze. W okresie przedszkolnym (miedzy 3 a 7 r.ż.) dochodzi do bardzo intensywnego rozwoju psychomotorycznego dziecka. Kształtują się wówczas sfery: emocjonalna, poznawcza, społeczna, ruchowa oraz mowa. Zazwyczaj rodzice instynktownie zaspokajają potrzebę bliskości poprzez „baraszkowanie”, masażyki, branie dziecka na kolana itp. Potrzeba bliskości, dotyku ma również ogromne znaczenie u dzieci starszych czy już nastoletnich. Przytulenie czy dotyk to nic innego jak język miłości, daje poczucie bezpieczeństwa, pozytywnie wpływa na rozwój społeczno-emocjonalny człowieka.


Rodzic przytulając dziecko powoduje, że :
- przekazuje mu swoje emocje,
- uczy, że dotyk to forma wyrażania własnych emocji,
- uczy pogodnego nastawienia do otoczenia,
- uczy dziecko dawania i brania,
- dziecko łatwiej nawiązuje kontakty rówieśnicze,
- w życiu dorosłym dziecko w naturalny sposób będzie umiało okazywać uczucia.
Ogromne znaczenia ma dotyk w przypadku dzieci chorych,
a zwłaszcza tych, które przebywają w szpitalach. Dzieci te są poddawane przeróżnym zabiegom, które kojarzą się im z bólem. To doświadczenie może spowodować, że będą unikały bliskości, dlatego też bardo ważne jest stworzenie warunków umacniających poczucie bezpieczeństwa dziecka i miłości.
Dotyk to nasz niemy komunikat dla drugiej osoby, że jest dla nas ważna, jest nam bliska, potrzebna, dlatego też nie można zapominać również
o osobach starszych czy niepełnosprawnych, które niekiedy czują się bardzo samotne, odrzucone, niepotrzebne.

„Czule dotykać i być delikatnym potrafi tylko ten, kto czułego dotyku sam potrzebuje” Hermann Hesse

Tak troszkę od innej strony dotyku – zabawy sensoryczne wykonywane wspólnie z dzieckiem w domu do doskonały pomysł na ciekawe spędzenie wspólnie ze swoją pociechą, duża dawka radości i śmiechu oraz poznawania siebie od innej strony.


Ciekawe pomysły i podpowiedzi znajdą państwo na stronach:


• www.mojedziecikreatywnie.pl - zakładka: zabawy-dla-dzieci-w-przedszkolu
• zabawami dotykowymi, które bardzo lubią dzieci są zabawy z wierszykami paluszkowymi – są to zabawy nie tylko miłe, ale również pomocne w przygotowaniu ręki do pisania – podpowiedzi znajdą Państwo na stronie www.zabawkiprogresywne.pl – zakładka: motoryka-mala-zabawy-paluszkowe
• czy na www.youtube.pl– zabawy wierszyki paluszkowe, które mają już „ściągawkę” demonstracyjną
• bajka o przytulaniu: „Bajka o przytulaniu” na stronie www.dobrytata.waw.pl

 

Karolina Szczepańśka

 

Ruch to zdrowie, każdy ci to powie


O rozwój fizyczny i sprawność ruchową przedszkolaków mają dbać zarówno rodzice jak i nauczyciele . Z obserwacji nauczycieli wynika, że niepokojąco zwiększa się liczba rodziców, którzy nie należycie zaspakajają potrzebę ruchu u swoich dzieci. Zabiegani i zapracowani :
• cieszą się , gdy ich dziecko długo i spokojnie siedzi przed telewizorem a potem dziwią się , że różni się ono od rówieśników , bo jest mniej sprawne, słabe ( chorowite) i szybko się męczy;
• nie dbają o to, aby dziecko realizowało potrzebę ruchu przebywając jak najdłużej na powietrzu a potem są zaskoczeni , że dziecko jest słabe, mało odporne i często choruje.
Każda pogoda deszcz, wiatr, upał a nawet mróz nie może być przeszkodą w organizowaniu dzieciom pobytu na powietrzu, gdyż poprzez udział w zabawach ruchowych , grach zespołowych nabędą odporności zdrowotnej. Potrzebę ruchu w przedszkolu dzieci zaspokajają podczas codziennie prowadzonych ćwiczeń porannych oraz ćwiczeń gimnastycznych prowadzonych dwa razy w tygodniu .
W domu z dzieckiem też można miło spędzić czas, wykonując razem z nim np.:
• zabawy naśladowcze- skaczące piłeczki ( podskoki obunóż)
• wiatr i liście ( skłony na boki i wirowanie dookoła siebie )
• zabawy kotków ( chodzenie na czworakach za piłką, wykonywanie kociego grzbietu )
• zanieś misiowi śniadanie ( przenoszenie na tacy drobnych klocków )
Tego typu zabawy nie tylko sprzyjają rozwojowi sprawności ruchowej ale także pobudzają wyobraźnię i fantazję.
Można również dzieciom zaprezentować czynności polegające na konkretnym zadaniu np.:
• przejdź po pniu drzewa ,biegnij slalomem pomiędzy drzewami ( ustawionymi przeszkodami) idź przed siebie z książką położoną na głowie
• skacz raz na jednej, raz na drugiej nodze
Podczas takich ćwiczeń dzieci wykazują się odwagą , sprytem, wytrwałością a także odczuwają radość z osiągniętego celu. Należy koniecznie pamiętać o stworzenie odpowiednich warunków higienicznych i zdrowotnych. Dziecko i rodzic powinni mieć odpowiedni strój sportowy. Ważne jest zapewnienie dziecku podczas zabaw bezpieczeństwa zarówno gdy odbywają się one w mieszkaniu , w parku jak i na podwórku. Każde dziecko ma orientować się w tym , co mu wolno a czego nie wolno robić.
Wykonując ćwiczenia i zabawy ruchowe dzieci odznaczać się będą:
- dobrym stanem zdrowia, - większą odpornością psychiczną i fizyczną, - pewnością siebie i zadowoleniem, - lepszymi umiejętnościami społecznymi ,
Lekceważenie dziecięcej potrzeby ruchu i brak dbałości o rozwój ruchowy w tym manualny może być przyczyną niepowodzenia dzieci w uczeniu się.
A przecież wszyscy wiemy , że sprawność fizyczna jest ważnym wskaźnikiem prawidłowego rozwoju psychoruchowego dziecka.

 

Elżbieta Stachólska

NAUKA JĘZYKA OBCEGO

 

Języka obcego można uczyć dziecko w każdym wieku – od okresu przedszkolnego, a nawet żłobkowego. Jednak nauka ta będzie wyglądała nieco inaczej niż w przypadku dzieci starszych. Małe dzieci uczą się „mimo chodem” przez zabawę czy naturalne czynności w życiu codziennym, dzieci uczą się przez naśladowanie.
Kiedy bawimy się z dzieckiem zabawkami na dywanie czy robimy wspólnie kanapki – nazywamy poszczególne zabawki z języku obcym, powtarzamy te nazwy, prosimy aby dziecko je powtórzyło po nas. Fajnie będzie, kiedy przy tym będziemy używać środki niewerbalne jak mimika czy tembr głosu. Również taka sytuacja jak wyjście na spacer będzie świetną okazją do nauki słówek czy zwrotów – będzie to wiele korzyści: ruch na świeżym powietrzu i mimowolna nauka.
Najprostsze piosenki (np. Baby Shark) to również doskonały sposób na naukę języka – śpiewamy, wygłupiamy się wspólnie z dzieckiem i przy okazji uczymy się słówek.
Fajnym i ciekawym rozwiązaniem są również słuchowiska dla najmłodszych- jeśli ich taka forma zainteresuje to bardzo fajnie, nie muszą rozumieć, a słowa rytm czy melodię i tak sobie przyswajają.
Warto korzystać z książeczek – najpierw tych najprostszych, później już z zarysowującą się fabułą – wspólnie oglądamy, czytamy, powtarzamy wybrane słówka czy zwroty.
Oglądanie – oczywiście z umiarem - bajek rysunkowych w obcym języku również korzystnie wpłynie na poszerzenie słownika czynnego i biernego dziecka.
A jeśli brakuje nam pomysłów, zawsze możemy się wspomóc grami edukacyjnymi, które są dostępne na rynku w bardzo bogatej ofercie.
Sami wspólnie z dzieckiem możemy wykonać taką pomoc edukacyjną – popularna gra memo – pamięć, mogą to być zestawy różnych grup obrazków, np. warzywa, owoce, kolory, zabawki itp., wspólnie kolorujemy, a następnie poprzez grę utrwalamy słówka i ćwiczymy koncentrację i pamięć.
Najważniejsze jest to aby była to forma zabawy, luźno bez stresu, bo w przeciwnym wypadku cel jaki osiągniemy będzie odwrotny od zamierzonego.

 

Propozycje słuchowisk:
www.angielskiebajanie.pl
www.bajkowytata.com


Propozycje kreskówek do nauki j. angielskiego znajdą Państwo na stronie strefa angielskiego.

 

Karolina Szczepańska